keskiviikko 7. joulukuuta 2011

Happy birthday Finland!

Vaikka Suomessa itsenäinyyspäivä taitaakin olla jo loppu, minä vielä hiljaa sisälläni täällä sitä juhlistan. Olen kyllä tänään kertonut niin monelle ihmiselle kun pystyn, että on Suomen itsenäisyyspäivä aina postin virkailijasta alkaen ;) Ja päätin kapinoida tänään ja olla isänmaallinen olemalla nousematta tänään sille jokapäiväiselle flag salutelle. Haha enhän minä vanno uskollisuuttani amerikan lipulle Suomen itsenäisyyspäivänä! Mutta siis, vaikka rakastankin Amerikkaa ja olen nauttinut olostani täällä täysin siemauksin, on Suomi-kuvani kohentunut täällä todella paljon. Siis ennen en osannut arvostaa ollenkaan jotain todella yksinkertaisilta tuntuvia asioita niin kuin ilmaista (ja terveellistä!) kouluruokaa, julkista liikennettä ja ilmaista yliopistokoulutusta. Siis on niin surullista kun joskus kuljin koulubussilla kotiin ja ajettiin semmoisen trailer parkin ohi eli se on semmonen tosi köyhä asuin alue, jossa ihmiset on kyhänny asuntonsa pellin palasista tai asuvat vain matkailuvaunussa. Niin niistä oppilaista, jotka sinne jäivät huomasi heti, että ne olivat jo tosi syrjääntyneitä eivätkä ne ikinä voisi edes haaveilla collegesta. Toinen asia mitä todella kaipaan on julkinen liikenne! En enää ikinä tule valittamaan, jos Kuopion liikenne on 15 min. myöhässä, koska täällä ei ole minkäänlaista toimivaa julkista liikennettä, niin on todella hankala päästä paikasta toiseen ilman autoa! Olen myös ihmeekseni alkanut ajattelemaan, että minulla on jo ikivä lunta, mutta se varmaan vain johtuu tästä pimeydestä, niin lumi toisi kivasti vähän kirkautta pimeisiin iltoihin. Mutta after all onhan täälläkin joitain asioita joita tulen kaipaamaan Suomessa. Varmasti isoin asia on ihmisten ystävällisyys ja se small talk, jota Suomessa ei niin paljon tunneta. On aina hauska huomata kun ihmiset menee hiljaseks kun sanon, että olen Suomesta, kun ne ei tiedä missä Suomi on. Mulle on selitetty, että ei jenkit tyhmiä ole, vaan aika välinpitämättömiä muun maailman menosta. Joten niin kuin rakas äitini sanoo "On lottovoitto syntyä Suomeen" :)


Niin ja juhlistin myös itsenäisyyspäivää lukemalla 30 sivua (ja nukahtamalla sen jälkeen) venäläistä klassikko kirjallisuutta. 1/5 Rikos ja Rangaistuksesta takana!!!

1 kommentti:

  1. Hei (: Löysin sun blogisi äsken ja oi elämä että rakastan vaihtariblogeja! Luin siis koko blogin äsken läpi :P Ja odotan innolla seuraavaa postausta! :) Pidä hauskaa siellä!

    VastaaPoista